A la zona de Ses Voltes de Palma i al llac del Pard de la Mar es desenvoluparan tallers, conferències i una mostra de llaüts de les Illes Balears
L'Alzina
El llaütL'Alzina, declarat bé d'interés cultural a l'any 2008 serà present al Dia de les Illes Balears: s'oferiran explicacions de l'embarcació i sortides per navegar davant de la Seu, una o dues sortides al dia.
Activitats
Tallers els dies 28 de febrer i 1 de març de 11.00 h a 14.00 h
• Tallers d’artesania vinculada als oficis mariners.
El dia 1 de març fan parada mestre xarxer (Jaume Amengual) i mestra d'aixa (Sebastià Vidal).
• Tallers educatius
Conferències entorn a la vela llatina i la protecció del patrimoni marítim
◦ Dia 28 de febrer
▪ 11.30 -12.00 h. Alzinaires.
▪ 12.00 – 12.30 h. Associació Ran de Mar.
▪ 12.30 – 13.00 h. Conferència entorn al Ecomuseu de Cala gamba
▪ 13.00 h. Taula rodona entorn de la protecció de la vela llatina.
◦ Dia 1 de març
▪ 11.00 – 11.30 h. Associació Marítima - Cultural d'Eivissa i Formentera.
▪ 11.30 - 12.00 h. Associació d’amics de la Mar de Maó.
▪ 12.00 - 12.30 h. Associació d’embarcacions tradicionals de Portocolom.
▪ 12.30 – 13.00 h. Museu Marítim de Mallorca.
▪ 13.00 h. Taula rodona entorn de les associacions vinculades a la protecció i difusió de la vela llatina.
Mostra d’embarcacions de Mallorca, Menorca i Eivissa
MALLORCA
ELFI
• Any: 1953
• Lloc de construcció: Portocolom
• Port d’origen: Portocolom
• Tipus de barca: llanxa felanitxera
• Material de construcció: fusta
• Eslora: 3,52 m
• Mànega: 1,47 m
• Calat: 0,53 m
• Nombre de tripulants a bord: 2
DAVID
• Any: 1953
• Lloc de construcció: Portocolom
• Port d’origen: Portocolom
• Tipus de barca: gussi
• Material de construcció: fusta
• Eslora: 3,15 m
• Mànega: 1,38 m
• Calat: 0,40 m
• Nombre de tripulants a bord: 2
Gussi bot de dues puntes construït a Portocolom l’any 1953 pel mestre d’aixa Antoni Creus Suñer. Inicialment, es va construir per pescar a la llum, però posteriorment va ser emprat per a la pesca d’esbarjo, amb un motor forabord. Es té constància, que és una reproducció d’una embarcació igual en màniga i eslora, construïda l’any 1926.
És una barca d’una tipologia quasi desapareguda. La majoria d’exemplars que queden a Portocolom i que actualment encara naveguen són gairebé tots a rem i vela llatina.
Després de gairebé quinze anys varat dins un escar, i parcialment preparat per anar a vela, el 2023, els propietaris anteriors el varen cedir a Xisco Mas, qui el va restaurar totalment per navegar a rem i, finalment, l’ha acabat de preparar per navegar a vela llatina.
EL ÚNICO
• Any de construcció: 1921
• Lloc de construcció: Pollença
• Port d’origen: el Portitxol
• Tipus de barca: llaüt de vela llatina
• Material de construcció: fusta
• Eslora: 6,6 m
• Mànega: 1,87 m
• Calat: 0,80 m
• Nombre de tripulants a bord: 4
Aquest llaüt pertany a la família Amengual, concretament a Mariona i Sebastià Amengual Obrador. El besavi dels propietaris el va encarregar a Blanco, un mestre d’aixa de Pollença. Quan va tenir la quilla i dues costelles muntades, no es varen entendre i un gamber del Molinar, en Juanitet, en saber-ho, va encarregar acabar la construcció.
Aquesta barca va estar al Molinar molts d’anys. Navegava a vela llatina amb triquet i mitjana. Era una barca emblemàtica, ja que duia la Verge del Remei en les processons de la Mare de Déu d’Agost. Quan se’n varen voler desfer, els germans Amengual Obrador la varen recuperar i restaurar. Encara ara hi naveguen.
ALCONÀSSAR
Any de construcció: 1964
Lloc de construcció: el Molinar
Port d’origen: Club Nàutic de Cala Gamba
Tipus de barca: llaüt
Material de construcció: fusta
Eslora: 4,5 m
Mànega: 1,78 m
Calat: 0,80 m
Nombre de tripulants a bord: 2
Llaüt que va construir el mestre d’aixa Guillem Amengual Taberner, mestre Galines, al Molinar, per anar a pescar.
És una barca singular, ja que compta amb una popa de ventall o popa redona; tipologia quasi desapareguda. Després de molts anys de pesca, va ser abandonada i posada davall d’una llimonera, per ser desballestada. Juanjo Font i Pep Riera l’han restaurada magníficament.
BRANDÓ
• Any de construcció: 1984
• Lloc de construcció: el Molinar
• Port d’origen: el Portitxol
• Tipus de barca: llaüt de vela llatina
• Material de construcció: fusta
• Eslora: 7,5 m
• Mànega: 2,12 m
• Calat: 0,80 m
• Nombre de tripulants a bord: 5
Aquest llaüt, el va construir el mestre d’aixa Guillem Amengual Taberner, mestre Galines, per a Pedro Amengual, amb la finalitat d’anar a pescar a Cabrera.
És un llaüt amb unes formes peculiars, precioses, molt esvelt de proa i molt mariner.
Actualment és propietat de dues famílies: Barberà Borràs i Amengual Obrador. El nom original era Margarita María, però el van canviar per Brandó, que vol dir luminescència de la mar, ja que té història dins la família dels Amengual.
MANTELLINA
• Any: 1951
• Lloc de construcció: Palma
• Port d’origen: Cala Gamba
• Tipus de barca: llaüt
• Material de construcció: fusta
• Eslora: 5,40 m
• Mànega: 2,90 m
• Calat: 0,50 m
• Nombre de tripulants a bord: 4
La Mantellina és un llaüt de fusta que ha tengut diversos noms. L’actual, Mantellina —peix anomenat també rajada papallona o vela llatina— uneix la passió per la navegació i el respecte a la naturalesa. Està aparellada amb una vela llatina i foc, i actualment té un motor elèctric. Des de 2016 pertany a la família Pascual.
MENORCA
MERCEDES
• Any de construcció: 1947
• Lloc de construcció: Maó
• Port d’origen: Maó
• Tipus de barca: gussi menorquí
• Material de construcció: fusta
• Eslora: 4,20 m
• Mànega: 1,50 m
• Calat: 0,50 m
• Nombre de tripulants: 2
El mestre d’aixa Juan Petrus Marqués va construir aquest gussi amb senó, dedicat a la pesca d’interior del port de Maó i al marisqueig, equipat amb vela major.
EIVISSA
JAVI
• Any de construcció:1978
• Lloc de construcció: Santa Eulària del Riu (taller del mestre d’aixa Jaume d’en Jordi)
• Port d’origen: pou des Lleó (Sant Carles)
• Tipus de barca: bot
• Material de construcció: fusta
• Eslora: 4,70 m
• Mànega: 1,65 m
• Calat: 0,5 m
• Nombre de tripulants a bord: 2
TECA
• Any de construcció: 1938
• Lloc de construcció: Santa Eulària del Riu
• Port d’origen: ses Estaques (Santa Eulària)
• Tipus de barca: xalana
• Material de construcció: fusta
• Eslora: 4,70 m
• Mànega: 1,40 m
• Calat: 0,20 m
• Nombre de tripulants a bord: 3
Com cada 1 de març, celebram l’aniversari de l’entrada en vigor del nostre Estatut d'Autonomia i la constitució de les nostres quatre illes, Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, com a comunitat autònoma de les Illes Balears. És un dia per reivindicar la nostra autonomia i tot allò que ens defineix com a poble: la nostra història i arrels, la nostra cultura genuïna, les nostres tradicions i el nostre caràcter inevitablement lligat al fet de ser quatre illes, la nostra mar Mediterrània i l'orgull de ser d'aquí.
L’orgull per la nostra terra, per les nostres tradicions i el nostre patrimoni, però també orgull de ser unes Illes de gent feinera, unes Illes innovadores i modernes, plenes de talent, de cultura, de campions i campiones. Unes Illes que, amb molt d'orgull, volem que siguin l'avantguarda de la Mediterrània.
Feliç Dia de les Illes Balears!